Sus

Singurul megalopolis intins pe doua continente, european si asiatic, Istanbulul impresioneaza atat prin istorie, dimensiuni, dar in special prin ritmul rapid de dezvoltare. Se spune ca orasul se mareste in fiecare an cu 300 de noi strazi, iar evolutia populatiei este una spectaculoasa, in anul 1945 aici locuiau 1 milion de locuitori, in 1950 1,5 milioane, in 1990 7,5 milioane si in 2010 se depaseau 18.8 milioane.

Aflat pe cele doua maluri ale stramtorii Bosfor, orasul a trebuit sa se adapteze acestei dezvoltari, mai ales din punct de vedere al infrastructurii. In anul 1950 era proiectat primul pod peste Bosfor, dar din cauza problemelor financiare, lucrarile aveau sa inceapa abia in anul 1970, fiind finalizat in anul 1973, cand a fost inaugurat la a 50-a aniversare a Republicii Turcia. Costurile s-au ridicat la 23 milioane de dolari, o colaborare germano-engleza, cu participarea a 35 de ingineri si 400 de muncitori. Cu o lungime de 1560 de metri, si o distanta intre cei doi piloni de sustinere de 1074 de metri, podul s-a clasat la momentul constructiei pe locul 4 ca marime in Europa si pe locul 7 in lume. Constructia celui de-al doilea pod peste stramtoare, Fatih Sultan Mehmet, a inceput pe 29.05.1985 si a fost finalizat la 535 de ani de la cucerirea Constantinopolelui, in anul 1988 costurile s-au ridicat la 130 de milioane de dolari, proiectul fiind realizat intr-o colaborare dintre o firma japoneza, una italiana si una turca. Podul Selim, cel mai lung pod din lume echipat cu cale ferata, a fost realizat in 3 ani, in perioada 29.05.2013-26.08.2016 si reprezinta cea de-a treia varianta de a traversa Bosforul de pe un mal pe celalalt. Cu un cost de 3 miliarde de dolari, cu piloni de 322 de metri, mai inalti decat Turnul Eiffel, podul este unul dintre cele mai inalte si late din lume si este legat de Autostrada Nord Marmara cu o lungime de 260 de km.

In anul 1860 Sultanul Abdulmecid I a propus traversarea subacvatica a Bosforului, iar in anul 1892 Abdul Hamid al II lea a revenit la aceasta idee si a apelat la ingineri francezi, dar totul a ramas la stadiul de propiect. Abia in anul 1997, dupa un studiu de fezabilitate de 10 ani au inceput lucrarile la Tunelul Marmaray, finalizat in anul 2013. Cu o lungime de 13.5 km, dintre care 1.4 km la o adancime de 55 de metri, pe sub stramtoare, a costat 3 miliarde de Euro, fiind proiectat sa reziste la un cutremur de 9 grade pe scara Richter. Tunelul Eurasia, cu o lungime de 5.4 km, dintre care 3.4 km pe sub Bosfor, a fost finalizat si el in anul 2016. Cu un efort financiar de 1.25 miliarde de Euro, tunelul are 2 etaje, terenul excavat pentru realizarea sa poate umple 788 de piscine olimpice, iar cantitatea de fier utilizata ar permite construirea a 11 turnuri Eiffel.

Un al treilea tunel se afla in faza de proiect, va avea 3 etaje si se va afla la 106 metri sub nivelul marii. In anul 2023 Republica Turca implineste 100 de ani si pentru comemorarea acestui eveniment campania de constructii din ultimii ani este una impresionanta. Dincolo de realizarile din infrastructura, alte doua constructii impresioneaza prin dimensiuni –  Moscheea si Turnul Camlica. Ideea de a se ridica o moschee pe inaltimea Camlica, dateaza din anul 2000, dar proiectul a intarziat datorita sumelor mari ce trebuiau alocate, se presupune ca a costat 110 milioane de dolari. Cu un design asemanator cu al Moscheei Albastre, realizata in stil clasic otoman, cu 6 minarete ce se inalta la 107,1 metri pentru a comemora victoria impotriva bizantinilor, din anul 1071 de la Manzikert, cu o sala de rugaciune cu o capacitate de 43000 de persoane, un muzeu, o galerie de arta, o biblioteca, o sala de conferinte si o parcare subterana de 3500 de locuri, moscheea a devenit un nou punct de atractie pe harta turistica a orasului. In apropiere se inalta Turnul Camlica, cu o inaltime totala de 583 metri o sa depaseasca Turnul Eiffel, iar o platforma de observare se va afla la 371 de metri oferind o priveliste panoramica spectaculoasa asupra Bosforului si a orasului Istanbul.